Meester in de klas
Meester in de klas gaat in op de vragen waar veel leerkrachten mee worstelen: Hoe houd ik mijn werk leuk? Hoe zorg ik dat alle leerlingen krijgen wat ze nodig hebben? Hoe vormen we een sterk team? Hoe vind ik mijn weg om te doen wat er van me gevraagd wordt, zonder doorlopend het gevoel te hebben dat ik tekortschiet?
Aan de hand van indringende cases en verrassende eyeopeners helpt Meester in de klas je weer de regie te nemen over het werk en professioneler én met meer plezier in de klas te staan. Je krijgt praktische en bemoedigende adviezen om met jezelf, je leerlingen, je team en ouders aan de slag te gaan om het beste uit elk kind te halen.
Simone van Dijk (1967) is zelfstandig gevestigd coach, trainer, onderwijs- en organisatieadviseur en auteur. Daarnaast werkt ze als invalleerkracht en interim-leidinggevende in het basisonderwijs, als docent in het (post-)HBO en geeft ze lezingen en workshops op congressen.
Haar rijke ervaring heeft ze opgedaan bij onder andere OOG onderwijs en Jeugd, de Inschool Academie, Inholland, samenwerkingsverbanden Primair onderwijs en op tientallen scholen in het hele land.
‘Een aanrader. Je kan er snel mee aan de slag. Maar ook de theoretische onderbouwing is gedegen.’
Bertus Meijer, Onderwijsenzo
‘Een hartverwarmend, optimistisch, origineel informatief, inspirerend, professioneel en confronterend boek. Zet aan tot denken en biedt houvast met heldere do’s en dont’s.’ Noëlle Pameijer, school-, GZ- en kinderpsycholoog
‘Een praktisch, prettig en stimulerend boek’. Peter Mol, orthopedagoog en directeur Gedragondersteuning
‘Een boek dat aanzet tot nadenken én handelen. Een aanrader voor alle collega’s’. Joyce Stitselaar, groepsleerkracht
‘Meester in de klas zet aan tot reflectie om huidig en toekomstgericht onderwijs vorm te geven.’ Christine Brons, psycholoog en beeldcoachopleider
Meester in de klas
Persoonlijk leiderschap voor leerkrachten
Simone van Dijk
isbn 9789491757600, 224 blz. € 27,50
Bekijk het inkijkexemplaar
Inhoud Meester in de klas
Woorden van meesterverteller Herman van Veen
Voorwoord
Inleiding
Hoofdstuk 1 Het leren leiden
Drie basisbehoeften
Van blije leerlingen naar blije, lérende leerlingen
Je beoogde doelen
Hoofdstuk 2 Jouw invloed als leerkracht
Je mindset achterhalen
Je overtuigingen onder de loep
Anders kijken naar je ‘lastige’ leerling
Eerst begrijpen, dan pas begrepen willen worden
Hoofdstuk 3 Iedereen leert in jouw lessen
Leerkrachtgestuurde aanpak
Voorbereiding van de les
Lesfases en leerfases
Huiswerk ja of nee?
Hoofdstuk 4 Leerlingen aan het stuur
Leerlingen actief betrekken
Zelfsturing en handelingsgericht werken
Een kindgesprek
Hoofdstuk 5 De noodzaak van feedback
Effectieve feedback geven
Typen feedback
Feedback geven door vragen te stellen
Leerlingen geven elkaar goede feedback
Van binnen naar buiten
Hoofdstuk 6 School en thuis
Samen verantwoordelijk
Educatief partnerschap
Startgesprekken
Gelijkwaardig is niet hetzelfde als gelijk
Hoofdstuk 7 Samenwerken met ouders
Begrijpen wat er misgaat
Een professionele benadering van de ouders
Weerstand voorkomen
Weerstanden oplossen
Hoofdstuk 8 Ondersteuning arrangeren
Het ondersteuningsteamoverleg voorbereiden
Een effectief OT-overleg
Uitkomsten van het OT-overleg
Hoofdstuk 9 Een sterk team
Je persoonlijk leiderschap vergroten
Bouwen aan een sterk team
Een structureel sterk team zijn
Coaching on the job
Hoofdstuk 10 De dynamiek van een schooljaar
Je werkdruk verlichten
Vijf periodes
Handelingsgerichte overdracht
Hoofdstuk 11 Ons onderwijs in de toekomst
Passend onderwijs
Toekomstbestendig leren
Nawoord
Woord van dank
Over de auteur
Overzicht online bijlagen
Bronnenlijst
Bestel dit boek bij betereboeken.nl, de webshop van uitgeverij BigBusinessPublishers.
Wil jij ook een boek uitgeven? Kom eens langs voor een vrijblijvend adviesgesprek.
Recent bij ons verschenen
Was ik niet duidelijk dan?
Als iémand invloed heeft op het werkgeluk van medewerkers, dan is dat wel de direct leidinggevende. De kwaliteit van leidinggeven bepaalt of medewerkers blijven of niet. En leidinggeven is voor 80 procent...
Rebelleren moet je faciliteren
Organisaties hebben een sterk verlangen naar vernieuwing, creativiteit en out-of-the-box denken. Maar hardnekkige controlemechanismen staan dat verlangen in de weg en veroorzaken ongekende schade. Een op de...
Lang leve de vraag!
De verbinding is momenteel ver te zoeken. In de politieke arena, in het klaslokaal en aan de talkshowtafel tellen vooral meningen. Het eigen gelijk wordt gevierd en polarisatie is ophef en daarmee aandacht....
Het grote invalboek
Door een groot tekort aan leraren moeten scholen steeds vaker een beroep doen op invallers. De school, de ouders, de invaller én de leerlingen hebben er veel belang bij dat het invallen goed is geregeld.Er...
Tommies nieuwe normaal
Twee voorleesboeken inclusief lessenserie en een protocol voor rouwverwerking op de basisschool. Tommie is verdrietig. Zijn vader was ziek en is doodgegaan. Stomme dood! Boos springt Tommie op zijn bootje....
Hoe dokters beter kunnen worden
Hoe dokters beter kunnen worden is een praktisch boek over alle dingen die ze je niet vertellen als je medicijnen studeert (maar die je wel nodig hebt). Hoe verminder je werkdruk? Hoe gebruik je verbindend...
Zelf ook een boek uitgeven?
We maken graag kennis met je in een gratis adviesgesprek. Dan helpen we je op weg met je plan.