Home » Meester in de klas

 

 

 

Meester in de klas

Meester in de klas gaat in op de vragen waar veel leerkrachten mee worstelen: Hoe houd ik mijn werk leuk? Hoe zorg ik dat alle leerlingen krijgen wat ze nodig hebben? Hoe vormen we een sterk team? Hoe vind ik mijn weg om te doen wat er van me gevraagd wordt, zonder doorlopend het gevoel te hebben dat ik tekortschiet?

Aan de hand van indringende cases en verrassende eyeopeners helpt Meester in de klas je weer de regie te nemen over het werk en professioneler én met meer plezier in de klas te staan. Je krijgt praktische en bemoedigende adviezen om met jezelf, je leerlingen, je team en ouders aan de slag te gaan om het beste uit elk kind te halen.

Simone van Dijk (1967) is zelfstandig gevestigd coach, trainer, onderwijs- en organisatieadviseur en auteur. Daarnaast werkt ze als invalleerkracht en interim-leidinggevende in het basisonderwijs, als docent in het (post-)HBO en geeft ze lezingen en workshops op congressen.
Haar rijke ervaring heeft ze opgedaan bij onder andere OOG onderwijs en Jeugd, de Inschool Academie, Inholland, samenwerkingsverbanden Primair onderwijs en op tientallen scholen in het hele land.

‘Een aanrader. Je kan er snel mee aan de slag. Maar ook de theoretische onderbouwing is gedegen.’
Bertus Meijer, Onderwijsenzo

‘Een hartverwarmend, optimistisch, origineel informatief, inspirerend, professioneel en confronterend boek. Zet aan tot denken en biedt houvast met heldere do’s en dont’s.’ Noëlle Pameijer, school-, GZ- en kinderpsycholoog

‘Een praktisch, prettig en stimulerend boek’. Peter Mol, orthopedagoog en directeur Gedragondersteuning

‘Een boek dat aanzet tot nadenken én handelen. Een aanrader voor alle collega’s’. Joyce Stitselaar, groepsleerkracht

‘Meester in de klas zet aan tot reflectie om huidig en toekomstgericht onderwijs vorm te geven.’ Christine Brons, psycholoog en beeldcoachopleider

Meester in de klas
Persoonlijk leiderschap voor leerkrachten
Simone van Dijk
isbn 9789491757600, 224 blz. € 27,50
Bekijk het inkijkexemplaar

Inhoud Meester in de klas

Woorden van meesterverteller Herman van Veen

Voorwoord

Inleiding

Hoofdstuk 1 Het leren leiden

Drie basisbehoeften

Van blije leerlingen naar blije, lérende leerlingen

Je beoogde doelen

Hoofdstuk 2 Jouw invloed als leerkracht

Je mindset achterhalen

Je overtuigingen onder de loep

Anders kijken naar je ‘lastige’ leerling

Eerst begrijpen, dan pas begrepen willen worden

Hoofdstuk 3 Iedereen leert in jouw lessen

Leerkrachtgestuurde aanpak

Voorbereiding van de les

Lesfases en leerfases

Huiswerk ja of nee?

Hoofdstuk 4 Leerlingen aan het stuur

Leerlingen actief betrekken

Zelfsturing en handelingsgericht werken

Een kindgesprek

Hoofdstuk 5 De noodzaak van feedback

Effectieve feedback geven

Typen feedback

Feedback geven door vragen te stellen

Leerlingen geven elkaar goede feedback

Van binnen naar buiten

Hoofdstuk 6 School en thuis

Samen verantwoordelijk

Educatief partnerschap

Startgesprekken

Gelijkwaardig is niet hetzelfde als gelijk

Hoofdstuk 7 Samenwerken met ouders

Begrijpen wat er misgaat

Een professionele benadering van de ouders

Weerstand voorkomen

Weerstanden oplossen

Hoofdstuk 8 Ondersteuning arrangeren

Het ondersteuningsteamoverleg voorbereiden

Een effectief OT-overleg

Uitkomsten van het OT-overleg

Hoofdstuk 9 Een sterk team

Je persoonlijk leiderschap vergroten

Bouwen aan een sterk team

Een structureel sterk team zijn

Coaching on the job

Hoofdstuk 10 De dynamiek van een schooljaar

Je werkdruk verlichten

Vijf periodes

Handelingsgerichte overdracht

Hoofdstuk 11 Ons onderwijs in de toekomst

Passend onderwijs

Toekomstbestendig leren

 

Nawoord

Woord van dank

Over de auteur

Overzicht online bijlagen

Bronnenlijst

Bestel dit boek bij betereboeken.nl, de webshop van uitgeverij BigBusinessPublishers.

Wil jij ook een boek uitgeven? Kom eens langs voor een vrijblijvend adviesgesprek.

BigBusinessPublishers

Recent bij ons verschenen

Was ik niet duidelijk dan?

Was ik niet duidelijk dan?

            Als iémand invloed heeft op het werkgeluk van medewerkers, dan is dat wel de direct leidinggevende. De kwaliteit van leidinggeven bepaalt of medewerkers blijven of niet. En leidinggeven is voor 80 procent...

Rebelleren moet je faciliteren

Rebelleren moet je faciliteren

            Organisaties hebben een sterk verlangen naar vernieuwing, creativiteit en out-of-the-box denken. Maar hardnekkige controlemechanismen staan dat verlangen in de weg en veroorzaken ongekende schade. Een op de...

Lang leve de vraag!

Lang leve de vraag!

            De verbinding is momenteel ver te zoeken. In de politieke arena, in het klaslokaal en aan de talkshowtafel tellen vooral meningen. Het eigen gelijk wordt gevierd en polarisatie is ophef en daarmee aandacht....

Het grote invalboek

Het grote invalboek

            Door een groot tekort aan leraren moeten scholen steeds vaker een beroep doen op invallers. De school, de ouders, de invaller én de leerlingen hebben er veel belang bij dat het invallen goed is geregeld.Er...

Tommies nieuwe normaal

Tommies nieuwe normaal

            Twee voorleesboeken inclusief lessenserie en een protocol voor rouwverwerking op de basisschool. Tommie is verdrietig. Zijn vader was ziek en is doodgegaan. Stomme dood! Boos springt Tommie op zijn bootje....

Hoe dokters beter kunnen worden

Hoe dokters beter kunnen worden

            Hoe dokters beter kunnen worden is een praktisch boek over alle dingen die ze je niet vertellen als je medicijnen studeert (maar die je wel nodig hebt). Hoe verminder je werkdruk? Hoe gebruik je verbindend...

Zelf ook een boek uitgeven?

We maken graag kennis met je in een gratis adviesgesprek. Dan helpen we je op weg met je plan.

Adviesgesprek aanvragen